La qualitat dels carbohidrats durant l’embaràs podria influir en el desenvolupament cognitiu dels infants. Així ho indiquen dos estudis liderats per la Universitat Rovira i Virgili, que relacionen dietes maternes amb un índex i una càrrega glucèmica elevats amb pitjors resultats cognitius i motors en els fills, des dels primers mesos de vida fins a l’edat preescolar.
Segons la recerca, els carbohidrats amb un índex glucèmic i una càrrega glucèmica alts provoquen pujades ràpides de glucosa a la sang, mentre que aliments com fruites senceres, verdures, llegums i cereals integrals generen increments més graduals. Aquest factor, expliquen els investigadors, podria condicionar el desenvolupament neurològic dels nens.
Els estudis han estat impulsats per Mònica Bulló, del grup NuMeH de la URV, Victoria Arija, del grup NUTRISAM, i Jordi Júlvez, del grup NeuroEpia de l’IRB CatSud. El primer estudi va analitzar més d’un miler de dones embarassades i els seus fills, seguint el neurodesenvolupament dels infants entre els 8 i els 28 mesos. Els resultats van mostrar que dietes amb IG i CG alts s’associaven a puntuacions més baixes en llenguatge i habilitats motores.
El segon estudi va incloure 420 dones i va valorar el neurodesenvolupament dels infants fins als quatre anys, centrant-se en velocitat de processament, habilitats no verbals, precisió visuomotora i quocient intel·lectual en edat preescolar.
Els experts recomanen que les guies nutricionals considerin no només la quantitat, sinó també la qualitat dels carbohidrats durant l’embaràs, per afavorir un desenvolupament neurocognitiu òptim des de les primeres etapes de la vida.






